Pedagogika
Przez wieki na ziemiach dzisiejszej Polski panowało ogromne zróżnicowanie etniczne i religijne. Dopiero przymusowe przesiedlenia ludności po 1945 roku i próby stworzenia jedynego słusznego „wzorca polskości” sprawiły, że kraj stał się jednym z najbardziej homogenicznych na świecie. Trudniej nam otworzyć się na ludzi z innych kultur, gdy nie mamy z nimi styczności, łatwiej też wpaść w pułapkę stereotypów. Rozwiązaniem może być edukacja międzykulturowa.
Przez wieki na ziemiach dzisiejszej Polski panowało ogromne zróżnicowanie etniczne i religijne. Dopiero przymusowe przesiedlenia ludności po 1945 roku i próby stworzenia jedynego słusznego „wzorca polskości” sprawiły, że kraj stał się jednym z najbardziej homogenicznych na świecie. Trudniej nam otworzyć się na ludzi z innych kultur, gdy nie mamy z nimi styczności, łatwiej też wpaść w pułapkę stereotypów. Rozwiązaniem może być edukacja międzykulturowa.

Dr hab. Anna Szafrańska, prof. UŚ z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach | fot. archiwum prywatne prof. A. Szafrańskiej
W 36 krajach na 4 kontynentach znajdują się 74 szkoły przy placówkach dyplomatycznych, gdzie nauczyciele i nauczycielki kształcą dzieci i osoby dorosłe w zakresie języka polskiego, a także promują polską kulturę. Oprócz tego na całym świecie jest także ponad 1200 szkół polonijnych1.
W 36 krajach na 4 kontynentach znajdują się 74 szkoły przy placówkach dyplomatycznych, gdzie nauczyciele i nauczycielki kształcą dzieci i osoby dorosłe w zakresie języka polskiego, a także promują polską kulturę. Oprócz tego na całym świecie jest także ponad 1200 szkół polonijnych1.
Obszerne międzynarodowe badania pokazują, że ponad 30 procent dorastających osób nie czuje się bezpieczne we własnej szkole.
Obszerne międzynarodowe badania pokazują, że ponad 30 procent dorastających osób nie czuje się bezpieczne we własnej szkole.
Współczesne badania dotyczące dzieciństwa (childhood studies) w znacznym stopniu opierają się na koncepcji praw dziecka.
Współczesne badania dotyczące dzieciństwa (childhood studies) w znacznym stopniu opierają się na koncepcji praw dziecka.

Dr Edyta Nieduziak | fot. archiwum prywatne dr Edyty Nieduziak

Dr Marcin Gierczyk | fot. archiwum prywatne dr. Marcina Gierczyka

Dr Dagmara Dobosz | fot. archiwum prywatne dr Dagmary Dobosz

Prof. dr hab. Ewa Jarosz | fot. Agnieszka Szymala
Jak wyglądała edukacja zdalna w czasie drugiej fali pandemii SARS-CoV-2 w różnych miastach województwa śląskiego? Na to pytanie starali się odpowiedzieć naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Jak wyglądała edukacja zdalna w czasie drugiej fali pandemii SARS-CoV-2 w różnych miastach województwa śląskiego? Na to pytanie starali się odpowiedzieć naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
