Nauki humanistyczne

Prof. dr hab. Magdalena Wandzioch | fot. Małgorzata Kłoskowicz
5 grudnia 2020 roku przypadła 150. rocznica śmierci Alexandre’a Dumasa (ojca). Prawdopodobnie każdy z nas potrafi bez zastanowienia wymienić jego największe dzieła. Niezwykle płodny dramaturg i powieściopisarz, „ojciec” Atosa, Portosa, Aramisa i d’Artagnana, żył tak, jakby sam był bohaterem znakomitej powieści przygodowej. Mało kto jednak wie, że wnuk francuskiego arystokraty i czarnoskórej niewolnicy jest również autorem kilkudziesięciu baśni i pełnych wybornego humoru opowiadań fantastycznych. Nietypowe pisarskie oblicze Dumasa odkrywa przed nami prof. dr hab. Magdalena Wandzioch z Uniwersytetu Śląskiego zajmująca się przez wiele lat prozą narracyjną w literaturze francuskiej XIX wieku.
5 grudnia 2020 roku przypadła 150. rocznica śmierci Alexandre’a Dumasa (ojca). Prawdopodobnie każdy z nas potrafi bez zastanowienia wymienić jego największe dzieła. Niezwykle płodny dramaturg i powieściopisarz, „ojciec” Atosa, Portosa, Aramisa i d’Artagnana, żył tak, jakby sam był bohaterem znakomitej powieści przygodowej. Mało kto jednak wie, że wnuk francuskiego arystokraty i czarnoskórej niewolnicy jest również autorem kilkudziesięciu baśni i pełnych wybornego humoru opowiadań fantastycznych. Nietypowe pisarskie oblicze Dumasa odkrywa przed nami prof. dr hab. Magdalena Wandzioch z Uniwersytetu Śląskiego zajmująca się przez wiele lat prozą narracyjną w literaturze francuskiej XIX wieku.
Muzyka zawsze była uważana za zjawisko uniwersalne dla człowieka. Ale co właściwie jest uniwersalne, skoro wiemy, gust jest indywidualny, zdolności muzyczne są częściowo tylko dziedziczone, a ich opanowanie jest kształtowane kulturowo? Badacze mózgu z MIT zaproponowali tezę: niezależna od kultury jest umiejętność rozpoznawania harmonii - plemiona z boliwijskich lasów deszczowych rozpoznają konsonanse i dysonanse muzyczne tak samo dobrze mieszkańcy Bostonu.
Muzyka zawsze była uważana za zjawisko uniwersalne dla człowieka. Ale co właściwie jest uniwersalne, skoro wiemy, gust jest indywidualny, zdolności muzyczne są częściowo tylko dziedziczone, a ich opanowanie jest kształtowane kulturowo? Badacze mózgu z MIT zaproponowali tezę: niezależna od kultury jest umiejętność rozpoznawania harmonii - plemiona z boliwijskich lasów deszczowych rozpoznają konsonanse i dysonanse muzyczne tak samo dobrze mieszkańcy Bostonu.

Dr hab. Magdalena Piekara, prof. UŚ | fot. Agnieszka Sikora

Winieta czasopisma „Izraelita”, R. 30, nr 18 (10 maja 1895) | źródło: www.polona.pl
XIX wiek w naszej historii zapisał się dziejami Polaków jako narodu bez państwa. Był to jednocześnie czas kształtowania się polskiej tożsamości narodowej. W szczególnej sytuacji znaleźli się wówczas Żydzi, którzy przed rozbiorami na ziemiach Polski stanowili 10 proc. ludności.
XIX wiek w naszej historii zapisał się dziejami Polaków jako narodu bez państwa. Był to jednocześnie czas kształtowania się polskiej tożsamości narodowej. W szczególnej sytuacji znaleźli się wówczas Żydzi, którzy przed rozbiorami na ziemiach Polski stanowili 10 proc. ludności.
IV ogólnopolska interdyscyplinarna konferencja z cyklu „Człowiek a/i/lub maszyna” organizowana wspólnie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie oraz Uniwersytet Śląski w Katowicach odbędzie się 17 kwietnia 2020 roku w Krakowie (ul. Bernardyńska 3, Lektorium, II piętro).
IV ogólnopolska interdyscyplinarna konferencja z cyklu „Człowiek a/i/lub maszyna” organizowana wspólnie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie oraz Uniwersytet Śląski w Katowicach odbędzie się 17 kwietnia 2020 roku w Krakowie (ul. Bernardyńska 3, Lektorium, II piętro).
Molière, XVII-wieczny dramatopisarz jest dla Francuzów tym, kim dla Brytyjczyków jest Shakespeare, a dla Polaków – Kochanowski i Mickiewicz razem wzięci. Część badaczy podważa jednak autorstwo jego utworów, twierdząc, że były pisanie na zamówienie przez innego artystę. To przekonanie obaliły jednak właśnie badania filologiczne przeprowadzone przy użyciu zaawansowanych technologii informatycznych.
Molière, XVII-wieczny dramatopisarz jest dla Francuzów tym, kim dla Brytyjczyków jest Shakespeare, a dla Polaków – Kochanowski i Mickiewicz razem wzięci. Część badaczy podważa jednak autorstwo jego utworów, twierdząc, że były pisanie na zamówienie przez innego artystę. To przekonanie obaliły jednak właśnie badania filologiczne przeprowadzone przy użyciu zaawansowanych technologii informatycznych.
16 i 17 maja 2019 roku w Cieszynie na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji odbywać się będzie IV edycja międzynarodowej konferencji naukowej pt. „Pytania o Inność – Inny w moich oczach, Ja w oczach Innego”. Celem spotkania będzie poddanie naukowej refleksji jednego z pytań granicznych w ludzkim życiu: czym jest inność?
16 i 17 maja 2019 roku w Cieszynie na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji odbywać się będzie IV edycja międzynarodowej konferencji naukowej pt. „Pytania o Inność – Inny w moich oczach, Ja w oczach Innego”. Celem spotkania będzie poddanie naukowej refleksji jednego z pytań granicznych w ludzkim życiu: czym jest inność?

dr hab. prof. UŚ Magdalena Pastuchowa, kierowniczka projektu. Foto: A. Nęcka
Badania językoznawcze pozwalają przyjrzeć się przeszłości naszego języka i równocześnie dostarczają wielu danych, na podstawie których eksperci mogą prognozować, jak polszczyzna będzie wyglądała w przyszłości. Tego typu analizy ułatwiają cyfrowe korpusy językowe będące komputerowymi zbiorami autentycznych tekstów reprezentujących różne odmiany, style i typy. Nad takimi cyfrowymi korpusami diachronicznej polszczyzny pracuje zespół naukowców z Uniwersytetu Śląskiego.
Badania językoznawcze pozwalają przyjrzeć się przeszłości naszego języka i równocześnie dostarczają wielu danych, na podstawie których eksperci mogą prognozować, jak polszczyzna będzie wyglądała w przyszłości. Tego typu analizy ułatwiają cyfrowe korpusy językowe będące komputerowymi zbiorami autentycznych tekstów reprezentujących różne odmiany, style i typy. Nad takimi cyfrowymi korpusami diachronicznej polszczyzny pracuje zespół naukowców z Uniwersytetu Śląskiego.
3. Śląski Festiwal Nauki KATOWICE odbywać będzie się od 12 do 14 stycznia, a poprzedzi go zaplanowana na 11 stycznia VIII Noc Biologów na Uniwersytecie Śląskim
3. Śląski Festiwal Nauki KATOWICE odbywać będzie się od 12 do 14 stycznia, a poprzedzi go zaplanowana na 11 stycznia VIII Noc Biologów na Uniwersytecie Śląskim

Dr Agata Sowińska z Katedry Filologii Klasycznej UŚ. Fot. Agnieszka Szymala
Ojcem nurtu zwanego hermetyzmem uznany został Hermes Trismegistos, hipotetyczny autor tekstów hermetycznych. Postrzegany był jako ojciec filozofów, prorok, mag, a nawet jako bóg. Kim był ów tajemniczy Hermes, jest znacznie mniej istotne niż przypisywana mu spuścizna literacka. "Corpus Hermeticum" to siedemnaście starogreckich dialogów, których proweniencja sięga okresu między I a III wiekiem n.e, a wpływ na historię myśli rozciąga się do współczesności.
Ojcem nurtu zwanego hermetyzmem uznany został Hermes Trismegistos, hipotetyczny autor tekstów hermetycznych. Postrzegany był jako ojciec filozofów, prorok, mag, a nawet jako bóg. Kim był ów tajemniczy Hermes, jest znacznie mniej istotne niż przypisywana mu spuścizna literacka. "Corpus Hermeticum" to siedemnaście starogreckich dialogów, których proweniencja sięga okresu między I a III wiekiem n.e, a wpływ na historię myśli rozciąga się do współczesności.
Od 19 do 21 września 2018 roku w Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej w Katowicach odbywać się będzie, zorganizowana przez Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego Wydziału Filologicznego UŚ, ogólnopolska konferencja naukową pt. „Biopolityka męskości”.
Od 19 do 21 września 2018 roku w Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej w Katowicach odbywać się będzie, zorganizowana przez Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego Wydziału Filologicznego UŚ, ogólnopolska konferencja naukową pt. „Biopolityka męskości”.
