Informatyka
Piąta edycja Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE będzie inna niż dotychczasowe: ŚFN zainauguruje w sobotę 9 października uroczystą galą otwarcia, 10 października festiwal będzie odbywał się na terenie kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz wzdłuż bulwarów Rawy, a od 11 do 15 października online. Jak co roku Przystanek Nauka objął patronat nad 5. Śląskim Festiwalem Nauki KATOWICE. Będzie nas można spotkać na dwóch przystankach stacjonarnych.
Piąta edycja Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE będzie inna niż dotychczasowe: ŚFN zainauguruje w sobotę 9 października uroczystą galą otwarcia, 10 października festiwal będzie odbywał się na terenie kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz wzdłuż bulwarów Rawy, a od 11 do 15 października online. Jak co roku Przystanek Nauka objął patronat nad 5. Śląskim Festiwalem Nauki KATOWICE. Będzie nas można spotkać na dwóch przystankach stacjonarnych.
Historia internetu sięga końca lat 50. XX wieku. Początkowo transmisja danych w sieci miała służyć celom wojskowym. Okazało się jednak, ze jej potencjał jest o wiele większy. Dziś trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie światowego rynku bez dostępu do Internetu. Na pamiątkę powstania jednego z najbardziej znaczących w dziejach wynalazku 1 sierpnia jest obchodzony jako Światowy Dzień Sieci Internetowej (World Wide Web Day).
Historia internetu sięga końca lat 50. XX wieku. Początkowo transmisja danych w sieci miała służyć celom wojskowym. Okazało się jednak, ze jej potencjał jest o wiele większy. Dziś trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie światowego rynku bez dostępu do Internetu. Na pamiątkę powstania jednego z najbardziej znaczących w dziejach wynalazku 1 sierpnia jest obchodzony jako Światowy Dzień Sieci Internetowej (World Wide Web Day).
Pierwsza i druga dekada XXI wieku to czas ogromnego postępu w zakresie technologii informatycznych. Komputery stały się szybsze, a ich zdolność do przechowywania i przetwarzania różnorodnych informacji ogromna. Gdzie one jednak są? Nad tym pytaniem nieczęsto się zastanawiamy. Codziennie robimy zdjęcia, prowadzimy rozmowy za pomocą różnych komunikatorów, przesyłamy dokumenty, płacimy kartą za zakupy. Nie zastanawiamy się nad tym, gdzie te dane są zbierane i jak mogą zostać wykorzystane.
Pierwsza i druga dekada XXI wieku to czas ogromnego postępu w zakresie technologii informatycznych. Komputery stały się szybsze, a ich zdolność do przechowywania i przetwarzania różnorodnych informacji ogromna. Gdzie one jednak są? Nad tym pytaniem nieczęsto się zastanawiamy. Codziennie robimy zdjęcia, prowadzimy rozmowy za pomocą różnych komunikatorów, przesyłamy dokumenty, płacimy kartą za zakupy. Nie zastanawiamy się nad tym, gdzie te dane są zbierane i jak mogą zostać wykorzystane.

Dr hab. Joanna Szymanowska-Pułka, prof. UŚ | fot. archiwum J. Szymanowskiej-Pułki
Dr hab. Joanna Szymanowska-Pułka, prof. UŚ z Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląśkiego w Katowicach zajmuje się modelowaniem wzrostu roślin oraz bada własności mechaniczne tkanek roślinnych. Łączy w swych badaniach zagadnienia z pogranicza biofizyki i morfogenezy roślin.
Dr hab. Joanna Szymanowska-Pułka, prof. UŚ z Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląśkiego w Katowicach zajmuje się modelowaniem wzrostu roślin oraz bada własności mechaniczne tkanek roślinnych. Łączy w swych badaniach zagadnienia z pogranicza biofizyki i morfogenezy roślin.
Co roku we wrześniu Uniwersytet Śląski otwiera swój kampus w Katowicach dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego. To wydarzenie, na które zaproszone są zorganizowane grupy. Na mapie kampusu pojawia się kilka przystanków naukowych, co roku oferujących inne interaktywne wykłady z wybranej dziedziny. Są to: „Osobliwości Świata Fizyki”, „Biorobotyka” oraz „Niesamowita historia ludzkości”. Uczniowie mogą uczestniczyć w kilku wykładach, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Śląskiego oraz pracowników innych placówek naukowo-badawczych ze Śląska. W wykładach Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego co roku bierze udział ok. 17 tysięcy uczniów!
Co roku we wrześniu Uniwersytet Śląski otwiera swój kampus w Katowicach dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego. To wydarzenie, na które zaproszone są zorganizowane grupy. Na mapie kampusu pojawia się kilka przystanków naukowych, co roku oferujących inne interaktywne wykłady z wybranej dziedziny. Są to: „Osobliwości Świata Fizyki”, „Biorobotyka” oraz „Niesamowita historia ludzkości”. Uczniowie mogą uczestniczyć w kilku wykładach, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Śląskiego oraz pracowników innych placówek naukowo-badawczych ze Śląska. W wykładach Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego co roku bierze udział ok. 17 tysięcy uczniów!
W 2021 roku w Argonne National Laboratory w stanie Illinois pracę rozpocznie Aurora – superszybki komputer, najszybszy w USA, a być może także na świecie. Ma być to pierwszy komputer, którego moc obliczeniowa osiągnie eksaskalę, czyli ponad trylion operacji na sekundę. Aurora będzie zdolna do symulacji skomplikowanych systemów, a także umożliwi dalszy rozwój sztucznej inteligencji i prowadzenie skomplikowanych badań materiałoznawczych.
W 2021 roku w Argonne National Laboratory w stanie Illinois pracę rozpocznie Aurora – superszybki komputer, najszybszy w USA, a być może także na świecie. Ma być to pierwszy komputer, którego moc obliczeniowa osiągnie eksaskalę, czyli ponad trylion operacji na sekundę. Aurora będzie zdolna do symulacji skomplikowanych systemów, a także umożliwi dalszy rozwój sztucznej inteligencji i prowadzenie skomplikowanych badań materiałoznawczych.

Dr Tomasz Xięski z Zakładu Systemów Informatycznych na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach Uniwersytetu Śląskiego. Fot. Agnieszka Sikora
Rozmowa z dr. Tomaszem Xięskim z Zakładu Systemów Informatycznych na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach Uniwersytetu Śląskiego o tym, jaka jest historia, teraźniejszość i przyszłość sztucznej inteligencji, jaki związek mają artystyczne wyobrażenia o maszynach uczących z rzeczywistością i czy rzeczywiście mamy się czego bać.
Rozmowa z dr. Tomaszem Xięskim z Zakładu Systemów Informatycznych na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach Uniwersytetu Śląskiego o tym, jaka jest historia, teraźniejszość i przyszłość sztucznej inteligencji, jaki związek mają artystyczne wyobrażenia o maszynach uczących z rzeczywistością i czy rzeczywiście mamy się czego bać.
Rehabilitacja ruchowa wymaga często długich, żmudnych, a niekiedy bolesnych ćwiczeń. Szczególnie w przypadku dzieci jest to proces niezwykle wymagający i trudny do przeprowadzenia. Między innymi dlatego grupa informatyków z Uniwersytetu Śląskiego stworzyła specjalną grę rehabilitacyjną. Pacjent, który podlega leczeniu, wykonuje odpowiednie ćwiczenia z goglami VR na głowie, prowadząc swojego bohatera przez wirtulany świat, który odwraca uwagę od bólu i nie pozwala się nudzić.
Rehabilitacja ruchowa wymaga często długich, żmudnych, a niekiedy bolesnych ćwiczeń. Szczególnie w przypadku dzieci jest to proces niezwykle wymagający i trudny do przeprowadzenia. Między innymi dlatego grupa informatyków z Uniwersytetu Śląskiego stworzyła specjalną grę rehabilitacyjną. Pacjent, który podlega leczeniu, wykonuje odpowiednie ćwiczenia z goglami VR na głowie, prowadząc swojego bohatera przez wirtulany świat, który odwraca uwagę od bólu i nie pozwala się nudzić.
